Terapia dysleksji – GDAŃSK

Terapia dysleksji
Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania. Zaburzenie manifestuje się trudnościami w nauce czytania i pisania przy stosowaniu standardowych metod nauczania i inteligencji na poziomie co najmniej przeciętnym oraz sprzyjających warunkach społeczno-kulturowych. Dysleksja jest spowodowana zaburzeniami podstawowych funkcji poznawczych. Zaburzenia te mogą dotyczyć: percepcji wzrokowej – objawiającej się widzeniem, ale niedostrzeganiem, percepcji fonologicznej – objawiającej się słyszeniem, ale nieusłyszeniem, integracji powyższych procesów.
Najczęściej stosuje się termin „dysleksja rozwojowa” dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania.
–
–
–
Dysleksja ma charakter rozwojowy, więc jej objawy mogą uaktywnić się na różnych etapach rozwoju dziecka. Pierwsze symptomy najczęściej są widoczne już w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Mówimy wówczas o wzmożonym ryzyku dysleksji, które wskazuje na duże prawdopodobieństwo, że zaburzenie to rozwinie się w przyszłości. Wraz z wiekiem u dziecka nasilają się symptomy zaburzeń, a także dochodzą nowe objawy. Warto pamiętać, że dysleksja rozwojowa obejmuje nie tylko wskazane w definicji charakterystyczne trudności w uczeniu się pisania i czytania. Omawiany syndrom dotyka o wiele większego obszaru funkcjonowania i rozwoju.
WIEK NIEMOWLĘCY
W przypadku najmłodszych dzieci z ,,ryzykiem dysleksji’’ można zaobserwować zwolniony rozwój mowy i opóźnienie w rozwoju ruchowym. Wśród umiejętności, rozwijających się później lub znacznie wolniej niż u rówieśników wymienia się: raczkowanie, chodzenie, bieganie, rysowanie kształtów, kolorowanie, malowanie, proste czynności samoobsługowe (np. mycie rąk, trzymanie łyżki lub kubka), pierwsze słowa i proste zdania.
WIEK PRZEDSZKOLNY
- opóźniony rozwój mowy;
- problemy z budowaniem zdań złożonych;
- problemy z zapamiętywaniem i wykonywaniem dłuższych poleceń;
- zniekształcanie wyrazów;
- trudności z zapamiętaniem nowo poznanych słów;
- stosowanie neologizmów;
- używanie błędnych przedrostków;
- wskazywanie niewłaściwych nazw kierunków;
- trudności w samodzielnym ubieraniu się, zapinaniu guzików;
- oburęczność;
- męczliwość ręki, problemy z koncentracją i niechęć do wykonywania zadań edukacyjnych;
- zaburzenia sprawności ruchowej, mała aktywność ruchowa;
- zakłócenia w utrzymaniu równowagi (trudności z nauką jazdy na trzykołowej hulajnodze i rowerku);
- nieprawidłowe trzymanie przyborów do pisania (silny nacisk na ołówek lub kredkę przy próbie pisania i rysowania);
- rysowanie uproszczone;
- trudności w budowaniu prostych konstrukcji (np. wieży z klocków) i odwzorowywaniu podstawowych figur (koło, kwadrat, trójkąt);
- problemy z dopasowywaniem elementów i łączeniem ich w spójną całość.
WIEK WCZESNOSZKOLNY
- problemy z opanowaniem umiejętności samoobsługowych (wiązanie sznurowadeł, używanie sztućców);
- wadliwa wymowa, opóźniony rozwój mowy, mały zasób słownictwa czynnego;
- kłopoty z zapamiętaniem dłuższych poleceń i zadań do wykonania;
- problemy z właściwym stosowaniem wyrażeń przyimkowych określających stosunek przestrzenny (za-przed, nad-pod, na-w) oraz mylenie nazw kierunków;
- zaburzony rozwój ruchowy (niezgrabność ruchowa);
- zaburzona koordynacja oko – ręka;
- liczne błędy w czytaniu – pomijanie lub powtarzanie wyrazów, zdań i całych linijek tekstu, zniekształcanie wyrazów lub zastępowanie ich innymi, brak pewności podczas czytania na głos, nieprawidłowe sylabizowanie, tworzenie anagramów, czytanie wyrazów od tyłu, mylenie liter l-t, pomijanie interpunkcji oraz brak właściwej intonacji czytanego tekstu, trudności w rozumieniu treści;
- liczne błędy w pisaniu – niski poziom estetyczny tekstu (przekreślenia, wielokrotne przepisywanie tych samych wyrazów lub zdań, styl ,,bałaganiarski’’ zeszytu ćwiczeń lub notatnika, niewłaściwe rozmieszczenie tekstu i niezachowywanie marginesów), deformacja kształtu liter i cyfr, błędy ortograficzne i agramatyzmy (zapisywanie wyrazów zgodnie z wymową, a nie z zasadami gramatyki), spowolnione tempo pisania, brak wiązań między literami lub za duże (za małe) łączenia między nimi, zwierciadlane odbicie pisma lub odwracanie pojedynczych liter i cyfr zapisanych w izolacji (pismo lustrzane), pomijanie końcówek wyrazów, brak interpunkcji lub niewłaściwe jej użycie, utrwalające się trudności z rozróżnieniem liter: b-p, p-g, n-u, m-w, mylenie liter l-t;
- problemy z opanowaniem tabliczki mnożenia, tekstów piosenek i wierszyków;
- trudności z zapamiętaniem treści uszeregowanej w sekwencjach (np. dni tygodnia, nazwy miesięcy, zbiory cyfrowe, litery alfabetu, numer telefonu, adres itp.).
W Centrum LOGO-PED w terapii dysleksji wykorzystujemy programy multimedialne serii Eduterapeutica: „Dysleksja„, „Dyskalkulia„, „Trenuj ucho„. Autorką tego ostatniego jest Anna Tońska-Szyfelbein
Terapia dysleksji – dlaczego warto?
Regularne sesje terapeutyczne dla dzieci prowadzone przez doświadczonych logopedów i terapeutów pozwalają na systematyczne rozwijanie umiejętności czytania, pisania oraz poprawę zdolności językowych. Współpracując z dzieckiem, pomagamy mu opanować techniki kompensacyjne, które ułatwiają radzenie sobie z trudnościami. W efekcie dziecko staje się bardziej samodzielne i pewne siebie, co ma pozytywny wpływ na jego wyniki w nauce i ogólne funkcjonowanie w społeczeństwie.
Terapia dysleksji nie ogranicza się jednak tylko do pracy nad umiejętnościami językowymi. Ważnym aspektem jest również wsparcie emocjonalne i psychologiczne. Dzieci z dysleksją często borykają się z niską samooceną i poczuciem bezsilności. W naszym centrum dbamy o to, aby terapia była także czasem budowania pozytywnych relacji, wzmacniania motywacji oraz kształtowania wiary we własne możliwości.
Kontakt i lokalizacja
Centrum neurologopedyczno-terapeutyczne LOGO-PED znajduje się w Gdańsku, w dogodnej lokalizacji, która zapewnia łatwy dostęp zarówno dla mieszkańców miasta, jak i osób przyjezdnych.
Aby umówić się na wizytę w naszym centrum, można skontaktować się z nami telefonicznie lub napisać wiadomość na adres e-mail. Nasz przyjazny personel chętnie odpowie na wszystkie pytania i pomoże znaleźć dogodny termin konsultacji.
W Centrum LOGO-PED zatrudniamy wykwalifikowanych specjalistów z zakresu neurologopedii, terapii pedagogicznej oraz psychologii. Nasz zespół składa się z doświadczonych terapeutów, logopedów, psychologów i pedagogów, którzy nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje, uczestnicząc w szkoleniach i konferencjach.
Terapia dysleksji Gdańsk, czyli terapia pedagogiczna – jej cele nastawione są na wszechstronny rozwój zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych dziecka. Pracujemy z dziećmi ze stwierdzoną dysleksją oraz tymi, które są w grupie ryzyka dysleksji.

Opłata za terapię jest wnoszona z góry na początku każdego miesiąca. Opłata za zajęcia terapeutyczne odwołane z wyprzedzeniem przechodzi na kolejny miesiąc. Odwołane zajęcia można także odrabiać w innym terminie.