Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci

zaburzenia-integracji-sensorycznej-u-dzieci

Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci to stan, w którym mózg ma trudności z prawidłowym odbieraniem, przetwarzaniem i organizowaniem informacji sensorycznych, które docierają do niego z różnych zmysłów, takich jak wzrok, słuch, dotyk, węch, smak, równowaga i propriocepcja (czucie głębokie). Dzieci z tymi zaburzeniami mogą mieć trudności w reagowaniu na bodźce sensoryczne w sposób odpowiedni, co może wpływać na ich codzienne funkcjonowanie i rozwój.

Objawy zaburzeń integracji sensorycznej

Objawy mogą się różnić w zależności od dziecka i rodzaju zmysłów, które są dotknięte, ale mogą obejmować:

  • Nadwrażliwość na bodźce sensoryczne: dziecko może reagować przesadnie na dotyk, dźwięki, światło, smaki lub zapachy. Może unikać pewnych tkanin, jedzenia, lub hałaśliwych miejsc.
  • Podwrażliwość na bodźce sensoryczne: dziecko może poszukiwać intensywnych bodźców, np. lubić głośne dźwięki, mocne uściski, intensywne smaki czy zapachy.
  • Problemy z równowagą i koordynacją: trudności z utrzymaniem równowagi, niezgrabność, problemy z wykonywaniem czynności wymagających precyzji, takich jak zapinanie guzików czy wiązanie butów.
  • Trudności w koncentracji i uwadze: problemy z utrzymaniem uwagi na zadaniach, łatwe rozpraszanie się.
  • Opóźnienia w rozwoju motorycznym: trudności z nauką chodzenia, biegania, skakania, jazdy na rowerze.

Przyczyny zaburzeń integracji sensorycznej

Przyczyny zaburzeń integracji sensorycznej nie są do końca znane, ale mogą być związane z:

  • Genetyką: predyspozycje genetyczne mogą odgrywać rolę.
  • Czynniki neurologiczne: problemy w funkcjonowaniu układu nerwowego.
  • Czynniki środowiskowe: na przykład przedwczesne urodzenie, komplikacje podczas porodu, toksyny w środowisku.

Terapia obejmuje terapię zajęciową z wykorzystaniem technik integracji sensorycznej. Terapia ta ma na celu poprawę zdolności dziecka do przetwarzania i reagowania na bodźce sensoryczne w sposób bardziej adaptacyjny. Często jest to realizowane poprzez gry i zabawy, które stymulują różne zmysły i pomagają dziecku rozwijać umiejętności radzenia sobie z bodźcami sensorycznymi.

Układy sensoryczne i ich zaburzenia

W przypadku zaburzeń integracji sensorycznej mogą być zaburzone różne układy sensoryczne. Każdy z tych układów odpowiada za przetwarzanie różnych typów bodźców zewnętrznych i wewnętrznych. Oto najważniejsze z tych układów:

Układ dotykowy

Zaburzenia układu dotykowego, które są częścią szerszych zaburzeń przetwarzania sensorycznego, mogą przejawiać się w różny sposób, wpływając na sposób, w jaki dziecko odbiera i reaguje na bodźce dotykowe. Problemy te mogą prowadzić do nadwrażliwości (hiperreaktywności), podwrażliwości (hiporeaktywności) lub poszukiwania bodźców dotykowych. Poniżej przedstawiono najczęstsze objawy tych zaburzeń.

Nadwrażliwość dotykowa (hiperreaktywność)

Dzieci z nadwrażliwością dotykową mogą reagować nadmiernie na bodźce, które dla innych są normalne. Objawy mogą obejmować:

  • Unikanie pewnych tekstur: Niechęć do noszenia ubrań z określonych materiałów, niechęć do dotykania pewnych przedmiotów, niechęć do chodzenia boso.
  • Nadwrażliwość na lekki dotyk: Silne reakcje na lekki dotyk, takie jak muśnięcia, często są odbierane jako nieprzyjemne lub bolesne.
  • Problemy z higieną osobistą: Niechęć do mycia włosów, obcinania paznokci, mycia zębów, kąpieli lub innych czynności związanych z higieną.
  • Niechęć do kontaktu fizycznego: Unikanie uścisków, trzymania za rękę, dotykania przez innych ludzi.
  • Trudności z jedzeniem: Problemy z tolerowaniem różnych konsystencji jedzenia, co prowadzi do wybiórczości pokarmowej.

Podwrażliwość dotykowa (hiporeaktywność)

Dzieci z podwrażliwością dotykową mogą potrzebować silniejszych bodźców, aby wywołać odpowiednią reakcję. Objawy mogą obejmować:

  • Poszukiwanie intensywnych wrażeń dotykowych: Dziecko może dotykać wszystkiego wokół siebie, mocno przyciskać przedmioty, mocno uderzać w różne powierzchnie.
  • Brak reakcji na ból i temperaturę: Dziecko może nie reagować na ból lub ekstremalne temperatury, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
  • Niezdarność i trudności z koordynacją ruchową: Problemy z wykonywaniem precyzyjnych ruchów, takie jak zapinanie guzików, pisanie, manipulowanie małymi przedmiotami.
  • Stała potrzeba stymulacji: Dziecko może nieustannie szukać stymulacji dotykowej, np. gryzienie lub żucie przedmiotów, wkładanie rąk do buzi.

Poszukiwanie bodźców dotykowych

Dzieci mogą aktywnie poszukiwać intensywnych doznań dotykowych, co może objawiać się:

  • Częste dotykanie i manipulowanie przedmiotami: Dziecko może ciągle dotykać przedmioty, osoby, manipulować różnymi teksturami.
  • Preferencja dla zabaw angażujących intensywny dotyk: Gryzienie, szczypanie, uderzanie, mocne przytulanie.
  • Silne zainteresowanie pewnymi teksturami: Fascynacja pewnymi materiałami, np. miękkimi tkaninami, śliskimi powierzchniami, ziarnistymi materiałami.

Inne przejawy zaburzeń układu dotykowego

  • Trudności w rozpoznawaniu przedmiotów przez dotyk (stereognozja): Dziecko może mieć trudności z identyfikacją przedmiotów bez patrzenia na nie.
  • Problemy z planowaniem ruchu (dyspraxia): Trudności z koordynacją ruchów, planowaniem i wykonywaniem złożonych czynności motorycznych.
  • Trudności w interakcjach społecznych: Unikanie kontaktów fizycznych: Dziecko może unikać zabaw i aktywności wymagających bliskiego kontaktu z innymi dziećmi.
  • Problemy z koncentracją i uwagą: Trudności z koncentracją w środowiskach z różnorodnymi bodźcami dotykowymi, np. w szkole, na placu zabaw.

Układ proprioceptywny

Zaburzenia układu proprioceptywnego przejawiają się trudnościami w odbieraniu, przetwarzaniu i interpretowaniu informacji dotyczących pozycji ciała oraz ruchów. Układ proprioceptywny dostarcza mózgowi informacji na temat napięcia mięśni, pozycji stawów i ruchów ciała, co jest kluczowe dla koordynacji ruchowej, postawy i świadomości ciała. Zaburzenia w tym układzie mogą prowadzić do różnorodnych problemów, które mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie dziecka.

Objawy zaburzeń układu proprioceptywnego

Nadwrażliwość proprioceptywna

Opis: Dziecko może być nadwrażliwe na informacje płynące z mięśni i stawów.

  • Unikanie aktywności fizycznych wymagających siły lub precyzyjnych ruchów.
  • Nadmierna ostrożność podczas poruszania się.
  • Wycofywanie się z aktywności, które angażują ruchy ciała, takie jak skakanie, bieganie czy wspinanie się.
Podwrażliwość proprioceptywna

Opis: Dziecko może być podwrażliwe na informacje proprioceptywne, co prowadzi do poszukiwania silniejszych bodźców.

  • Poszukiwanie intensywnych wrażeń fizycznych, takich jak mocne uściski, dociskanie się do przedmiotów, intensywne zabawy siłowe.
  • Niezdarność, częste upadki, problemy z koordynacją ruchową.
  • Silne uderzanie w przedmioty lub osoby, nieświadome siły własnych ruchów.

Inne przejawy zaburzeń proprioceptywnych

  • Problemy z koordynacją ruchową: Trudności w nauce nowych umiejętności ruchowych, takich jak jazda na rowerze, pływanie, gra w piłkę. Niezgrabność, częste potykanie się, zderzanie z przedmiotami.
  • Problemy z postawą i równowagą: Trudności w utrzymaniu równowagi podczas stania lub siedzenia. Niewłaściwa postawa ciała, często pochylona lub zgarbiona. Potrzeba stałego wsparcia fizycznego, np. opieranie się o meble.
  • Trudności w wykonywaniu codziennych czynności: Problemy z wykonywaniem precyzyjnych ruchów, takich jak zapinanie guzików, wiązanie butów, pisanie. Niezdolność do oceny własnej siły, co prowadzi do zbyt delikatnego lub zbyt mocnego trzymania przedmiotów.

Układ przedsionkowy

Opis: Kontroluje równowagę, orientację przestrzenną i ruch. Zaburzenia układu przedsionkowego mogą prowadzić do różnych problemów w zakresie równowagi, koordynacji ruchowej oraz orientacji przestrzennej. Układ przedsionkowy, znajdujący się w uchu wewnętrznym, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu równowagi i stabilności ciała, a także w integracji ruchów głowy i oczu. Problemy w tym układzie mogą objawiać się na wiele różnych sposobów.

Objawy zaburzeń układu przedsionkowego

1. Trudności z równowagą

Opis: Dzieci z zaburzeniami układu przedsionkowego często mają trudności w utrzymaniu równowagi zarówno w pozycji stojącej, jak i podczas chodzenia.

  • Częste przewracanie się lub potykanie.
  • Wykonywanie ruchów w sposób niepewny i chwiejny.
  • Potrzebna pomoc przy wstawaniu lub utrzymywaniu stabilnej pozycji.
2. Problemy z koordynacją ruchową

Opis: Dzieci mogą mieć trudności z płynnością i precyzją ruchów.

  • Niezgrabność podczas biegania, skakania lub innych aktywności fizycznych.
  • Problemy z nauką nowych umiejętności ruchowych, takich jak jazda na rowerze lub gra w piłkę.
  • Trudności z koordynowaniem ruchów rąk i nóg (np. przy skokach czy tańcu).
3. Niezwykłe reakcje na ruch

Opis: Dzieci mogą reagować nietypowo na ruchy, co prowadzi do nieprzewidywalnych zachowań.

  • Nadmierna wrażliwość na ruch, np. lęk przed huśtawkami, zjeżdżalniami czy innymi urządzeniami.
  • Częste mdlenie lub zawroty głowy podczas jazdy samochodem, huśtania się lub w innych sytuacjach związanych z ruchem.
  • Poszukiwanie intensywnych doznań ruchowych, takich jak kręcenie się lub skakanie.
4. Problemy z orientacją przestrzenną

Opis: Dzieci mogą mieć trudności z postrzeganiem siebie w przestrzeni oraz z orientowaniem się w otoczeniu.

  • Trudności w ocenie odległości i głębokości (np. skakanie do wody lub zeskakiwanie z wysokości).
  • Kłopoty z nauką kierunków (lewo-prawo) lub orientacją w nowym otoczeniu.
  • Utrudnione orientowanie się w przestrzeni, na przykład w nowym pomieszczeniu.
5. Problemy z integracją sensoryczną

Opis: Dzieci z zaburzeniami układu przedsionkowego mogą mieć trudności z integrowaniem informacji z innych zmysłów, co wpływa na ich codzienne funkcjonowanie.

  • Problemy z jednoczesnym wykonywaniem zadań wymagających równoczesnego przetwarzania informacji z różnych zmysłów (np. złapanie piłki w trakcie biegu).
  • Trudności w dostosowywaniu reakcji do zmieniającego się otoczenia (np. zmiana tempa podczas zabawy).
6. Objawy emocjonalne i behawioralne

Opis: Problemy z układem przedsionkowym mogą również wpływać na sferę emocjonalną i społeczną dziecka.

  • Lęk przed nowymi doświadczeniami lub sytuacjami (np. unikanie zabaw w grupie, obawa przed nowymi aktywnościami).
  • Wysoki poziom frustracji lub złości w obliczu trudności z koordynacją lub równowagą.
  • Nadmierne reakcje na bodźce sensoryczne, co może prowadzić do problemów w interakcjach społecznych.

Układ wzrokowy

Opis: Odpowiada za odbieranie i przetwarzanie bodźców wzrokowych.

Problemy: Nadwrażliwość (problemy z jasnym światłem, trudności w tłumieniu rozpraszających bodźców wzrokowych) lub podwrażliwość (trudności z rozpoznawaniem kształtów, kolorów, liter).

Układ słuchowy

Opis: Odpowiada za odbieranie i przetwarzanie dźwięków.

Problemy: Nadwrażliwość (problemy z tolerowaniem głośnych dźwięków, łatwe rozpraszanie się hałasem) lub podwrażliwość (trudności z rozróżnianiem dźwięków, potrzeba głośniejszych dźwięków).

Zaburzenia sensoryczne układu słuchowego to problemy związane z przetwarzaniem dźwięków przez mózg. Mogą one obejmować zarówno nadwrażliwość na dźwięki, jak i trudności w ich rozpoznawaniu czy interpretacji. Oto, jak mogą się one przejawiać:

Nadwrażliwość na dźwięki (hyperacusis)

  • Odczuwanie zwykłych dźwięków jako zbyt głośnych lub nieprzyjemnych.
  • Unikanie miejsc z głośnymi dźwiękami (np. tłumy, ruch uliczny).
  • Dyskomfort lub ból w uszach przy głośniejszych dźwiękach.

Misophonia

Silna reakcja emocjonalna (gniew, frustracja, lęk) na specyficzne dźwięki, często związane z jedzeniem, oddychaniem czy klikaniem.

Fonofobia

Irracjonalny lęk przed niektórymi dźwiękami lub sytuacjami, w których mogą one wystąpić. Może prowadzić do unikania miejsc i sytuacji, które wywołują te dźwięki.

Inne zauważalne problemy

  • Trudności z łączeniem informacji słuchowych z innymi zmysłami (np. wzrokiem).
  • Problemy z koordynacją ruchową, równowagą, orientacją w przestrzeni.

Układ smakowy

Opis: Odpowiada za odbieranie smaków.

Problemy: Nadwrażliwość (niechęć do pewnych smaków, wrażliwość na intensywne smaki) lub podwrażliwość (poszukiwanie silnych smaków, jedzenie nietypowych rzeczy).

Układ węchowy

Opis: Odpowiada za odbieranie zapachów.

Problemy: Nadwrażliwość (silna reakcja na zapachy, unikanie miejsc o intensywnych zapachach) lub podwrażliwość (poszukiwanie silnych zapachów, brak reakcji na intensywne zapachy).

Przykłady zaburzeń w integracji sensorycznej

  • Nadwrażliwość (hiperreaktywność): Dziecko może unikać pewnych tekstur, dźwięków, świateł lub zapachów, które dla innych są normalne. Może to prowadzić do trudności w codziennym funkcjonowaniu, takich jak unikanie kontaktów społecznych, problemy z jedzeniem, trudności w szkole.
  • Podwrażliwość (hiporeaktywność): Dziecko może potrzebować silniejszych bodźców, aby odpowiednio zareagować. Może to prowadzić do poszukiwania intensywnych doświadczeń sensorycznych, co może być niebezpieczne lub nieodpowiednie.

W naszym Centrum LOGO-PED prowadzimy rzetelną diagnozę i terapię SI (zaburzeń integracji sensorycznej). Pomagamy dzieciom już od 2 roku życia. Zespół terapeutów posiada duże doświadczenie oraz umiejętności.